Lagi, 5 Polisi Malaysia Tewas Ditembak Pasukan Sulu

Polisi Malaysia berjaga di Lahad Datu, Sabah
Sumber :
  • REUTERS/Bazuki Muhammad
VIVAnews
5 Fakta Menarik Atalanta Usai Pulangkan Liverpool di Liga Europa
- Baku tembak antara pasukan Malaysia dengan pengikut Kesultanan Sulu Filipina kembali terjadi pada Sabtu malam. Lima polisi Malaysia dan dua pasukan Kesultanan Sulu dilaporkan tewas.

2 Mobil Harvey Moeis Disita Lagi, Kejagung Juga Usut soal Jet Pribadi

Kepala Polisi Malaysia, Inspektur Jenderal Tan Sri Ismail Omar mengatakan, baku tembak itu terjadi di Kampung Sri Jaya, Simunul, Semporna, Sabah. Wilayah ini terletak 300 kilometer dari lokasi yang diduduki oleh orang-orang Sulu dalam tiga pekan ini.
Ibunda Angger Dimas Meninggal Dunia, Tamara Tyasmara Kenang Momen Kebersamaannya


Para polisi Malaysia ini tengah memburu orang-orang yang diduga bersenjata di wilayah pantai timur. Saat ini, polisi Malaysia telah mengepung kampung tersebut untuk mencari sisa-sisa pengikut Kesultanan Sulu.


Menurut Ismail, ada tiga wilayah yang menjadi tempat pertempuran antara pasukan Malaysia dengan pasukan Sulu, yaitu Lahad Datu, Semporna, dan Kunak. Sebelumnya, baku tembak telah menewaskan dua Polisi Komando Malaysia dan 12 pengikut Kesultanan Sulu.


Ismail mengimbau masyarakat di Sabah tetap tenang, tidak terpancing dengan isu apapun. Dia meminta warga ahanya mempercayai keterangan-keterangan yang diberikannya. (
Sumber: Bernama, The Star, New Strait Times
| umi)

Halaman Selanjutnya
Halaman Selanjutnya